kompleksowe usługi
Translation

NewStatPress
Visits today: 8

Terminale kontenerowe zaczęły ważyć kontenery morskie

Terminale kontenerowe zaczęły ważyć kontenery morskie

Branża transportu morskiego od dawna borykała się z problemem nieodpowiednio podawanej wagi przyjmowanych kontenerów. Na nieszczęście spora ilość spedytorów nie przykładała się specjalnie do tego, a ma to naprawdę duże znaczenie w kwestii bezpieczeństwa przewozów morskich. Niewielkie nawet różnice w wadze mogą się w przypadku kilkunastu tysięcy kontenerów wzmacniać, sprawiając bardzo poważne kłopoty z utrzymaniem stabilności, a niekiedy nawet zatonięcia. Z tego też powodu od długiego czasu trwały intensywne prace nad uporządkowaniem tego tematu, lecz z powodu kosztów nie dało się ich z sukcesem zakończyć. Dopiero całkiem niedawno wypracowano porozumienie, w oparciu o które wszystkie kontenery ładowane na statek muszą być dokładnie zważone. Nowe przepisy zaczęły obowiązywać od drugiego półrocza 2016 roku, a ich nieprzestrzeganie będzie się wiązało ze sporymi konsekwencjami. Obowiązek sprawdzenia dokładnej wagi kontenera będzie spoczywać na tym, kto go nadaje, z takich też powodów musi on przypilnować tego, aby całość się odbyła zgodnie z obowiązującymi zasadami. Oprócz tego przewoźnicy i terminale mają prawo do odmówienia załadunku kontenera, jakiego waga nie została zweryfikowana. Porty rozpoczęły ważyć kontenery morskie

Aktualne przepisy obecnie zezwalają na przeprowadzenie ważenia jednostek kontenerowych przy użyciu dwóch metod. Pierwsza z nich to zważenie całego zapakowanego i zamkniętego kontenera, zaś druga to ważenie poszczególnych cząstkowych towarów razem z opakowaniem i posumowanie wszystkiego na samym końcu. Pierwsza technika jest dużo szybsza i wygodniejsza do użytku, jednak wymaga posiadania odpowiednich, certyfikowanych wag. Na dzień dzisiejszy jedynie niewielka część portów na naszym wybrzeżu posiada taką możliwość, ale nadal nie będzie w nich szans na obsługę wszystkich jednostek. Z takich też powodów w dalszym ciągu duża część sprawdzania wag będzie się musiała odbywać w głębi kraju, w siedzibach firm jakie się zajmują załadunkiem. W najbliższych latach są rzecz jasna w planach takie inwestycje, jednak sprawa nie dotyczy tylko zakupu kolejnej wagi, ale także zmiany organizacji pracy w porcie. Na przykład port na terenie Szczecina posiada już przygotowane odpowiednie procedury związane z przyjmowaniem kontenerów, lecz również może zaproponować możliwość zważenia ich przed załadowaniem.